e-bilietas(Vilniečio kortelė) turėjo palengvinti vilniečių gyvenimą, bet …

kaip-muztazmanas-e-bilietukus-pirko

(montažo autorius nežinomas)

Gerai, kad Vilnius pagaliau prisivertė galutinai įdiegti(per naują) e-bilieto sistemą, nes Kaunas jau keli metai juokėsi iš raudonų tarybinių komposterių ir be paskirties kabančių geltonų dėžių. E-bilietas iki šių metų tikriausiai buvo keiksmažodis vilniečiams, nes ji veikė tikrai ne taip kaip turėtų, o milijonai litų vis būdavo investuojami į ją.  O naujoji sistema tapo dar didesniu keiksmažodžiu po pranešimų apie naujus kartinių bilietų tipus ir kainas. Sistemos starto diena rugpjūčio 15 d. galima pavadinti katastrofiška vilniečiams, nes dėl sistemos strigimų e-bilietais nebuvo prekiaujama, o popieriniai kartiniai buvo išimti iš prekybos, mikroautobusai nekursavo(Žolinė), o bilieto kaina transporto priemonėje – 3,5 lt, vietoje buvusių 2 lt kioske, ar 2,5 transporto priemonėje.

Priminsiu, jog sistemos esmė tai, kad kartinius kioske parduodamus bilietus keičia elektroniniai 30 ir 60 minučių bilietai su galimybę persėsti neribotai, tačiau jie nustoja galioja atitinkamai po 30 ar 60 minučių nuo pirmos kelionės pradžios. Taip pat naikinami atskiri troleibusų ar autobusų mėnesiniai.

Norėčiau žiūrėti į naująją sistemą optimistiškai, bet sunku. Taigi, mano pastebėjimai apie naująjį Vilniaus e-bilietą.

Skubėjimas

Vilnius e-bilietą įgyvendino kelis metus, tačiau dabar sumanė viską paspartinti dideliais tempais. Natūralu, kad sistemą paleidus į realų darbą išlįs didelių ar mažų nesklandumų, tačiau Vilniaus susisiekimo paslaugos matyt naiviai tikėjosi, jog viskas veiks 100 % iškart. Galėjo padaryti paprastą dalyką, tiesiog prekiauti popieriniais kartiniais bilietais kioskuose iki rugsėjo 1.  Juk būtų tada idealu, nes turintys mėnesinius kurie galioja iki  rugsėjo 1 d. nieko nepraras jei e-bilietas neveiks, o kiti galės įsigyti klasikinius popierinius bilietus. Tuo tarpu iki rugsėjo 1d per daug nekenkiant keleiviams būtų galima ramiai derinti ir taisyti sistemą.

Pereinamasis laikotarpis? Nerasta

Pareinamojo laikotarpio nebuvimas  manau didžiausia blogybė iš visos e-bilieto sistemos. Vietoje popierinio kartinio bilieto atsiranda kažkokia e-kortelė su 30 ir 60 minučių bilietais kurie dar ir gali baigti galioti vidury važiavimo, kosmosas.  Jei jau taip gaila popieriaus galėjo palikti senojo kartinio bilieto analogą e-kortelėje. Imlesni naujovėms keleiviai išbandytų e-bilietą ir savo patirtį perduotų savo artimiesiems.

Pavyzdžiui Kaune kaip buvo daroma. Atsiradus  mėnesiniams e-bilietams popieriniai nebuvo panaikinti, bet e-bilietai buvo pigesnis, taip keleiviai buvo skatinami įsigyti e-kortelę. Galiausiai popieriniai mėnesiniai buvo panaikinti. Atsiradus kartiniams e-bilietams šie veikė lygiagrečiai su popieriniais metus, o panaikinus popierinius bilietus kaip kompensacija e-bilietas suteikė galimybę nemokamai nuo pirmo įlipimo nepraėjus 30 minučių persėsti į kitą transporto priemonė.

Viešieji ryšiai

Vilnius viešasis transportas stengėsi informuoti keleivius apie naująją sistemą, bet pridarė žioplų klaidų.

Buvo pranešama, kad bilietai pigs, o keleiviai galės keliauti patogiau. Važiuojantiems su persėdimais(kartiniais bilietais) ir bendrais mėnesiniais jie tikrai pigs, tačiau kas nuo seno įpratęs važinėti tik autobusu ar troleibusu ir naudojo tik specifinį mėnesinį teks naudoti bendrą ir mokėti 15 litų daugiau. Važiavimas mikroautobusais irgi brangsta, tad vienareikšmis sakymas, jog važiavimas pigs gali sulaukti pomidoro į galvą.

Dėl patogumų, su 30 ir 60 minučių bilietais propaguojamas persėdimas, vietoje ilgo per aplinkui važiuojančio maršruto. Gerai, persėdus bus pigiau ir greičiau, tačiau norint susirasti greičiausią(pagal naują tvarką laikas = pinigai) maršrutą su persėdimu reikia mokėti naudotis internetu, o stotelėje turėti telefoną su mobiliu internetu. Be to šaltą žiemą naudingiau važiuoti valandą vienu maršrutu, nei 40 minučių iš kuriu 10 praleidžiant šaltyje laukiant persėdimo. Tad tas patogumas yra ne visada.

Buvo rekomenduojama neskubėti keisti senųjų e-bilietų kortelių su mėnesiniais, nes jos galioja iki mėnesio galo,  tačiau čia buvo tik rekomendacija, o tai turėjo būti privaloma, nes tie kas paskubėjo pakeisti korteles prarado senoje buvusį nuolatinį.

Susisiekimo paslaugos matyt pamiršo, kad Vilniuje ir senoje sistemoje veikė kartiniai e-bilietai. Ką daryti jų savininkams spaudoje buvo nerašoma.

30 ir 60 minučių e-bilietai

Suprantu, jog norima teisingumo, jog važiuojantys toliau, mokėti daugiau, bet dabartiniai e-bilietai yra sudėtingi naudoti. Pagrindinis jų trūkumas, kad jie sugeba nustoti galioti vidury važiavimo. Taigi keleivis turi važiuodamas sekti laiką. Jam sudaryta galimybė transporto priemonėje prasitęsti galiojimą.

Dabar smagioji dalis. 30 minučių bilieto kaina – 2,5 lito, 60 minučių 3,5 lito. Kaip suprantu iš pateiktos informacijos jei kelionės metu pasibaigs 30 minučių bilieto laikas, bus galima įsigyti tik dar vieną 30 minučių bilietą(+2,5 lt), o ne turimą bilietą pasikeisti į 60 minučių primokant skirtumą(+1 lt). Taigi žioplumo, apsiskaičiavimo kaina – 1,5 lito.

Mokėjimas už kelionę pagal laiką nėra visiškai teisingas, dėl dviejų paprastų dalykų. Pirma tai reikia mokėti už transporto priemonės laukimą stotelėje.  Antra per kamščius tas pats maršrutas užtruks ilgiau. Ironiška, kad keleivis važiuodamas piko metu, susispaudęs kaip silkės statinėje mokės už kelionę  brangiau, nei važiuodamas ne piko metu laisvai sau skaitydamas knygą.

Būtų geriausia, jog tiesiog kaina priklausytų nuo pravažiuotų kilometrų kiekio, nepatogumą žymint e-bilietą du kartus kompensuotų žinojimas, kad moki realiai už tiek kiek važiuoji, ir kelionės kaina važiuojant tuo pačiu maršrutu yra ta pati nepriklausomai nuo paros laiko.

Keleivių kontrolė

Čia man kyla daugiausiai neaiškumų. Spaudoje buvo teigiama, kad kontrolieriai nebus robotai ir nebaus jei keleivis su 30 minučių bilietų važiuos 35 minutes, bet niekur neradau oficialios paklaidos. Taigi, jei viskas bus palikta kontrolierių valiai, tai vienam tiks 5 minučių viršijimas, o kitam gal 10 minučių viršijimas.

Taip pat teigiama, jog kontrolieriai atsižvelgs į transporto priemonės vėlavimą. Taigi keleivis turi ne tik sekti ar jo bilieto galiojimas nesibaigė, bet ir sekti ar autobusas vėluoja, kad neprasitęstų bilieto galiojimo be reikalo.  Jei važinėji kasdien tuo pačių maršrutu tai lengva suprasti, kad važiuoji ilgiau nei visada, bet jei pirmą kartą.

Man dar labai įdomu kaip protingai bus įvertinamas vėlavimas. Tarkime autobusas pateko į dėl avarijos susidariusį kamštį ir dėl to sugaišta papildomas 30 minučių,bet iš kamščio išvažiavęs  autobusas niekaip negali prisivyti savo grafiko ir visą maršrutą atsilieka 30 minučių.  Aš įlipu kai jau iš kamščio išvažiuota ir pažymiu 30 minučių bilietą, važiuoju valandą. Įlipa kontrolė, patikrina mano bilietą, mato, kad važiavau pusvalandžiu ilgiau ir kviečią į autobusiuką, o aš atkertu, kad autobusas vėlavo, kontrolieriai pasitikrina, ir tikrai jis į stotelę atvažiavo pusvalandžiu vėliau nei turėjo. O gal kontrolieriai pasitikrins tik kaip autobusas atsiliko nuo grafiko toje atkarpoje kurioje važiavau aš?

Kaune jei kontrolė su aparatu randa negaliojantį e-bilietą tai išsaugoma atmintyje ir nelieka nieko kito kaip užpildyti protokolą. Vilniuje kai kontrolieriai turi teisę į daug ką atsižvelgti, gali atsižvelgti ir į dvidešimtinę įmestą į kišenę.

Gerieji dalykai

Vilniečio kortelė kainuoja dvigubai pigiau nei Kaune, tik 4 litus. Pensininkams ji keičiama pateikus seną nemokamai. Keleiviai verčiami mąstyti ir pasirinkti greitesnius maršrutus. Vilniečiai dėl sudėtingo 30 ir 60 minučių bilietų veikimo verčiami geriau važiuoti dviračiu, eiti pėsti ar pirkti mėnesinį. O štai jau turėdami mėnesinį jie jau bandys jį išnaudoti kiek galima ir dažniau važiuoti viešuoju transportu.

Apibendrinimas

Jeigu Vilniaus viešojo transporto galvoms ne visiškai nusispjauti ant keleivių toks viešojo transporto bilietų modelis koks yra dabar neturėtų likti.

Atnaujinta 08 20

Štai reikalai jau eina į gerąją pusę, vienkartiniai bilietai kioskuose Vilniuje bus parduodami iki šių metų galo.

Taip pat įvesta 10 minučių tolerancijos riba valandiniam bilietui ir 30 minučių bilietui persėdimui, t.y. jei žmogus nusipirko bilietą valandai, kažkuriuo metu reikia persėsti, jis turės papildomų 10 minučių

Panašūs įrašai:

css.php
Bear